Steenslagschade is een veelvoorkomend probleem bij auto’s. Dit is met name een probleem aan de voorkant – voorbumper en motorkap. Dit komt door kleine steentjes die als kleine kogels op de carrosserie terechtkomen en de lak beschadigen. Deze steenslagschade veroorzaakt diepe schade aan de lak, waardoor het metaal soms bloot komt te liggen, er een risico op roest ontstaat, afbladderende lak in de omgeving en er in de toekomst aanzienlijke kosten voor reparatie ontstaan.
Schade door steenslag aan carrosserie is met name erger in de wintermaanden, omdat zoutstrooiers gruis vermengd met zout verspreiden. Deze bevatten kleine stukjes steen die helpen voorkomen dat auto’s slippen en uitglijden op zwart ijs. Maar als auto’s hierop rijden, kunnen sommige als kleine kogels op andere voertuigen terechtkomen, waardoor de lak beschadigd raakt. De snelheid van de steenslag zelf, opgeteld bij de snelheid van de auto die erachter rijdt, verdubbelt de snelheid en maakt het snel genoeg om diepe wonden in de lak te veroorzaken.
Herstel van schade door steenslag:
Schade door steenslag aan bumpers en motorkap van auto’s is een van de meest voorkomende vormen van kleine schade. Dit kan leiden tot vrij diepe schade aan de lak en het metaal blootleggen. Als het niet wordt behandeld, kan het roesten, afbladderen van de lak en uiteindelijk schade aan het metaal veroorzaken, waardoor reparaties erg duur worden.
De voorbumpers zijn gemaakt van plastic, dus de schade is anders en dat geldt ook voor het reparatiewerk, omdat er geen roestrisico bestaat. De sleutel voor metaalreparatie is om eerst het gewonde en blootgestelde metaal schoon te maken met roestpreventie- en roestverwijderingsmethoden. Deze stap is niet vereist voor kunststoffen, in plaats daarvan zijn plastic hechting en plastic vulwerk vereist voor de reparatiewerkzaamheden.
Steenslagschade is doorgaans een zeer diepe schade aan de lak, maar ook zeer klein. Het grootste probleem is dat ze doorgaans talrijk zijn en zich op verschillende delen van de voorkant van elk voertuig bevinden. Het grote aantal en de diepte betekent dat elk afzonderlijk moet worden aangepakt en gerepareerd, in plaats van het hele voorste deel van het voertuig als één reparatiewerk te behandelen.
Dit omvat afzonderlijke procedures voor steenslagschade op metaal en kunststof. Voor metaal is de eerste stap om wat roestverwijderende en roestwerende chemicaliën toe te voegen die ook de hechting bevorderen voor verdere lagen werk. Voor kunststoffen omvat het chemicaliën die de hechting en reparatie van kunststoffen bevorderen, zodat verdere lagen niet afbladderen en goed hechten.
Hoe eerder steenslagschade aan een voertuig wordt gerepareerd, hoe beter. Dit komt omdat er waarschijnlijk wat metaal wordt blootgesteld en gemakkelijk kan gaan roesten. Zodra roest begint, verspreidt het zich snel onder de lak en begint de lak erboven af te bladderen. Na deze fase blijft het niet langer een kleine klus van het bijwerken en repareren van steenslag, maar wordt het een werk van het verwijderen van alle afbladderende verf, het blootleggen van alle roestende metalen gebieden, het behandelen van het roestende metaal en als het metaal te zwak is, het vervangen van het metaal. Dit alles kan snel erg duur worden.
Afhankelijk van de steenslag op kunststof of metaal, identificeren en markeren we eerst de schade en maken we een genummerde telling, zodat we aan elke schade kunnen werken zonder stappen voor een van hen te negeren of te vergeten. We gaan vervolgens naar elke schade in een serieel nummerpatroon, waarbij we elke keer teruggaan naar de eerste nadat we bij de laatste zijn gekomen.
We doen dit apart voor kunststoffen en voor metalen, omdat de procedures voor elk van hen enigszins verschillen. De volgende procedure is in principe hetzelfde voor beide, nadat roestherstelwerkzaamheden zijn uitgevoerd voor metalen en kunststofreparatie- en lijmwerkzaamheden zijn uitgevoerd voor kunststoffen.
Reparatie van ondiepe krassen | Vanaf ̶€̶19̶9̶ aanbod €99 |
Reparatie van stoffering | Vanaf ̶€̶19̶9̶ aanbod €99 |
Lederrestauratie | Vanaf ̶€̶19̶9̶ aanbod €99 |
Koplamp restauratie | Vanaf ̶€̶19̶9̶ aanbod €99 |
Deuken repareren | Vanaf ̶€̶19̶9̶ aanbod €99 |
Reparatie van steenslagschade | Vanaf ̶€̶19̶9̶ aanbod €99 |
Reparatie van barsten en scheuren in voorruiten | Vanaf ̶€̶19̶9̶ aanbod €99 |
Volledige autopolijsting met verwijdering van ondiepe krassen, kleine auto | Vanaf ̶€̶19̶9̶ aanbod €99 |
Reparatie van diepe krassen op het carrosseriepaneel | Vanaf ̶€̶39̶9̶ aanbod €199 |
Restauratie van lichtmetalen velgen | Vanaf ̶€̶39̶9̶ aanbod €199 |
Bumperrestauratie | Vanaf ̶€̶39̶9̶ aanbod €199 |
Herstel van kapotte kunststoffen, ook dashboards | Vanaf ̶€̶39̶9̶ aanbod €199 |
*Aanbiedingsprijzen zijn tijdelijk en alleen geldig in combinatie met kortingscodes.
Wij kunnen de meeste kleine schades aan diverse auto-onderdelen herstellen, van carrosseriepanelen, kunststoffen, leer en bekleding tot voorruiten, koplampen, bumpers en lichtmetalen velgen. Wij herstellen deze tot een staat waarin de klok wordt teruggedraaid en u het gevoel krijgt dat de schade nooit is ontstaan. Het is veel goedkoper dan het vervangen van hele onderdelen, goed voor het milieu en de portemonnee. Het behoudt de waarde van het voertuig en voorkomt verdere schade door verwaarlozing.