Steenslagschade is een veelvoorkomend probleem bij auto’s, vooral aan de voorkant, zoals de voorbumper en motorkap. Dit wordt veroorzaakt door kleine steentjes die als kleine kogels tegen de carrosserie slaan en de lak beschadigen. Steenslagschade kan diepe beschadigingen in de lak veroorzaken, waardoor het metaal soms bloot komt te liggen. Dit verhoogt het risico op roestvorming, afbladderende lak rondom het getroffen gebied, en kan in de toekomst aanzienlijke reparatiekosten met zich meebrengen.
Schade door steenslag aan de carrosserie is met name erger in de wintermaanden, omdat zoutstrooiers gruis vermengd met zout verspreiden. Dit mengsel bevat kleine stukjes steen die helpen voorkomen dat auto’s slippen op zwart ijs. Echter, wanneer auto’s over dit gruis rijden, kunnen sommige steentjes als kleine kogels op andere voertuigen terechtkomen, waardoor de lak beschadigd raakt. De snelheid van de steenslag, gecombineerd met de snelheid van de achterliggende auto, verdubbelt de impact en zorgt ervoor dat diepe beschadigingen in de lak ontstaan.
Herstel van schade door steenslag:
Schade door steenslag aan bumpers en motorkap van auto’s is een van de meest voorkomende vormen van kleine schade. Dit kan leiden tot vrij diepe beschadigingen in de lak, waarbij het metaal wordt blootgelegd. Als dit niet wordt behandeld, kan er roest ontstaan, kan de lak afbladderen en uiteindelijk kan het metaal worden aangetast, wat resulteert in zeer dure reparaties.
Voorbumpers zijn gemaakt van plastic, dus de schade is anders en vereist een andere reparatiemethode, aangezien er geen roestrisico is. Bij metaalreparatie is de eerste stap om het beschadigde en blootgestelde metaal schoon te maken met roestpreventie- en roestverwijderingsmethoden. Deze stap is niet nodig bij plastic; in plaats daarvan worden plastic hechting en plastic vulmiddelen gebruikt voor de reparatie.
Steenslagschade is doorgaans zeer diep, maar ook zeer klein van formaat. Het grootste probleem is dat deze schade meestal talrijk is en zich op verschillende delen van de voorkant van een voertuig bevindt. Door het grote aantal en de diepte moet elke schade afzonderlijk worden aangepakt en gerepareerd, in plaats van de hele voorkant van het voertuig als één geheel te behandelen.
Dit vereist aparte procedures voor steenslagschade op metaal en kunststof. Voor metaal is de eerste stap het aanbrengen van roest verwijderende en roestwerende chemicaliën, die ook de hechting verbeteren voor verdere lagen. Voor kunststof worden chemicaliën gebruikt die de hechting en reparatie van kunststof bevorderen, zodat de verdere lagen niet afbladderen en goed blijven hechten.
Hoe eerder steenslagschade aan een voertuig wordt gerepareerd, hoe beter. Dit komt doordat er waarschijnlijk metaal blootligt, wat gemakkelijk kan gaan roesten. Zodra roest begint, verspreidt het zich snel onder de lak, waardoor de lak erboven begint af te bladderen. Na deze fase is het niet langer een kleine klus van bijwerken en repareren van steenslag, maar wordt het een veel grotere taak: het verwijderen van alle afbladderende verf, het blootleggen van de roestende metalen delen, het behandelen van het roestende metaal en, als het metaal te zwak is, het vervangen ervan. Dit hele proces kan snel erg duur worden.
Afhankelijk van de steenslag op kunststof of metaal, identificeren en markeren we eerst de schade en maken we een genummerde telling, zodat we aan elke schade kunnen werken zonder stappen voor een van hen te negeren of te vergeten. We gaan vervolgens naar elke schade in een serieel nummerpatroon, waarbij we elke keer teruggaan naar de eerste nadat we bij de laatste zijn gekomen.
We doen dit apart voor kunststoffen en voor metalen, omdat de procedures voor elk van hen enigszins verschillen. De volgende procedure is in principe hetzelfde voor beide, nadat roestherstelwerkzaamheden zijn uitgevoerd voor metalen en kunststofreparatie- en lijmwerkzaamheden zijn uitgevoerd voor kunststoffen.
Reparatie van ondiepe krassen | Vanaf ̶€̶19̶9̶ aanbod €99 |
Reparatie van stoffering | Vanaf ̶€̶19̶9̶ aanbod €99 |
Lederrestauratie | Vanaf ̶€̶19̶9̶ aanbod €99 |
Koplamp restauratie | Vanaf ̶€̶19̶9̶ aanbod €99 |
Deuken repareren | Vanaf ̶€̶19̶9̶ aanbod €99 |
Reparatie van steenslagschade | Vanaf ̶€̶19̶9̶ aanbod €99 |
Reparatie van barsten en scheuren in voorruiten | Vanaf ̶€̶19̶9̶ aanbod €99 |
Volledige autopolijsting met verwijdering van ondiepe krassen, kleine auto | Vanaf ̶€̶19̶9̶ aanbod €99 |
Reparatie van diepe krassen op het carrosseriepaneel | Vanaf ̶€̶39̶9̶ aanbod €199 |
Restauratie van lichtmetalen velgen | Vanaf ̶€̶39̶9̶ aanbod €199 |
Bumperrestauratie | Vanaf ̶€̶39̶9̶ aanbod €199 |
Herstel van kapotte kunststoffen, ook dashboards | Vanaf ̶€̶39̶9̶ aanbod €199 |
*Aanbiedingsprijzen zijn tijdelijk en alleen geldig in combinatie met kortingscodes.
Wij kunnen de meeste kleine schades aan diverse auto-onderdelen herstellen, van carrosseriepanelen, kunststoffen, leer en bekleding tot voorruiten, koplampen, bumpers en lichtmetalen velgen. Wij herstellen deze tot een staat waarin de klok wordt teruggedraaid en u het gevoel krijgt dat de schade nooit is ontstaan. Het is veel goedkoper dan het vervangen van hele onderdelen, goed voor het milieu en de portemonnee. Het behoudt de waarde van het voertuig en voorkomt verdere schade door verwaarlozing.
Amsterdam Auto's
Stuur ons foto's van je schade voor een gratis offerte
WhatsApp ons
🟢 Online | Aanbiedingen op
Stuur ons foto's van je schade